مستربچ چیست: معرفی مستربچ و کاربردهای آن

  1. ویستاپلیمر
  2. »
  3. Uncategorized @fa
  4. »
  5. مستربچ چیست: معرفی مستربچ و کاربردهای آن
دسته‌های نوشته: Uncategorized @fa/مقالات گرانول

مستربچ، مخلوطی شیمیایی است که کاربردهای زیادی را در صنایع به خود اختصاص داده است. مستربچ ها در ابتدا چند نمونه اصلی و پایه بودند و از تنوع بالایی برخوردار نبودند. با گذر زمان انواع مستربچ ها راه خود را به بازار باز کردند. تنوع مستربچ ها تا حدی بالا رفت که تا به امروز در هر طیفی از رنگ‌های مختلف می‌توانیم مستربچ رنگی تولید کنیم. این موضوع برای دیگر مستربچ ها نیز صادق است. برای مثال مستربچ افزودنی که کاربرد فراوانی را در صنایع پلاستیک دارد از پیشرفت مطالعاتی و عملی در زمینه پلیمر به وجود امده است. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به پاسخ دادن به پرسش مستربچ چیست بپردازیم و به معرفی مستربچ بپردازیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مستربچ سبز

از ساده‌ترین محصولات مانند در بطری گرفته تا محصولات پیچیده‌تر از پلیمرها ساخته شده‌اند. با تولید مواد شیمیایی و استفاده بشر از پلیمرها بخش زیادی از محصولات دارای کاربردهای عجیب و منحصر به فردی شدند. پلیمرها باعث رشد صنایع مختلف نظیر الکترونیک، پلاستیک و… شدند. مستربچ چیست شاید در ظاهر سوال ساده‌ای به نظر برسد اما پاسخ آن توانست بخش صنعتی جهان را دگرگون کند. تولید مستربچ و استفاده از ویژگی های مستربچ توانست راه را برای به وجود آمدن محصولات با کارایی بیشتر و قیمت کم‌تر هموار کند.

مستربچ ها از چه اجزایی تشکیل شده‌اند؟

مستربچ ها تعداد زیادی دارند اما همه آن‌ها از سه بخش اصلی تشکیل شده‌اند:

  1. پلیمر پایه:
    پلیمرها اغلب پایه‌ها متفاوتی دارند. همین تفاوت در مستربچ‌ها می‌تواند مبنایی برای تقسیم‌بندی بهتر آن‌ها باشد.

    2. افزودنی:
به دلایل مختلف نظیر افزایش کارایی یا کاهش قیمت افزودنی‌های مختلفی به مستربچ‌ها اضافه می‌شود که این موضوع باعث افزایش حجم یا بهبود خواص آن‌ها می‌شود. به این مواد افزودنی مستربچ می‌گویند.

    3. عامل سازگارکننده:
سازگارکننده‌ها هم به نوعی باعث افزایش خواص مستربچ‌ها می‌شوند. سازگارکننده‌ها ویژگی‌هایی مانند استحکام، تثبیت بهتر، یکنواختی و ترشوندگی را به مستربچ ها می‌دهند.

مستربچ رنگی
انواع مستربچ ها

همانطور که قبلا گفتیم یکی از انواع طبقه‌بندی مستربچ‌ها بر اساس پایه آن‌ها صورت می‌گیرد. اما این تنها مبنای تقسیم‌بندی مستربچ‌ها نیست. اگر بخواهیم پاسخ سوال انواع مستربچ چیست را بدهیم، عمدتا بر اساس ویژگی‌های آن شروع به طبقه‌بندی مستربچ می‌کنیم. در این صورت مستربچ‌ها دو دسته خواهند بود؛ مستربچ رنگی و مستربچ افزودنی.

 

مستربچ رنگی

مستربچ های رنگی یکی از پرکاربرترین انواع مستربچ‌ها هستند. مشهورترین و پرفروش‌ترین انواع مستربچ رنگی مستربچ‌های مشکی، سفید، قرمز، آبی و سبز هستند. این مستربچ‌ها می‌توانند به صورت ترکیبی با انواع دیگری از مستربچ‌ها به کار بروند. به عنوان مثال ما می‌توانیم با ترکیب خاصیت پی وی سی بودن مستربچ افزودنی و رنگ قرمز، مستربچ قرمز پی وی سی را ایجاد کنیم. مستربچ‌ های رنگی را می‌توانید در رنگ‌های مختلف و با ویژگی‌های مختلف از مستر مستربچ تهیه کنید.

مستربچ افزودنی

مستربچ افزودنی یکی از انواع محبوب و پرطرفدار مستربچ است. مستربچ افزودنی ویژگی‌ها و کاربردهای جالبی را به محصولات پلیمری اضافه می‌کند. در ادامه مطلب به معرفی برخی از انواع پرفروش‌ مستربچ افزودنی خواهیم پرداخت.

مستربچ ضد سایش:

یکی از فاکتورهای مهم برای تعیین کیفیت محصولات، مقاومت و استحکام آن‌ها است. مستربچ ضد سایش باعث افزایش مقاومت محصولات پلیمری در برابر سایش خواهد شد.

مستربچ ضد سایش
مستربچ پر کننده:

هزینه تولید بسیاری از محصولات پلیمری تا حد زیادی بالا است. تامین مواد اولیه و استفاده از آن‌ها در مراحل مختلف تولید هزینه‌های نهایی زیادی رو بر جای می‌گذارد. علاوه بر این، ممکن است که حجمی از مواد اولیه در مراحل تولید از بین بروند و در ساختار محصول نهایی شرکت نکنند. بنابراین، ما با حجم کمی از محصول و هزینه‌های گزاف در مراحل تولید رو به رو خواهیم بود. در چنین شرایطی است که مستربچ‌های پر کننده کارساز خواهند بود. استفاده از مستربچ پرکننده حجم نهایی محصول را افزایش خواهد داد. این مستربچ به شکل قابل قبولی از هزینه‌های نهایی می‌کاهد.

به صورت کلی، برای پاسخ دادن به پرسش مستربچ چیست می‌توانیم از مسیرهای مختلفی پیش برویم. می‌توانیم انواع مستربچ را توضیح بدهیم و یا حتی ویژگی مستربچ های مختلف را نام ببریم. ممکن است افراد مختلف تنها به یک مستربچ برای محصولات خود نیاز داشته باشند و یا حتی مجموعی از چند مستربچ بتواند حالت بهینه محصولات را ارائه بدهد. نکته مهم این است که مستر مستربچ به عنوان فروشنده انواعی از مستربچ‌های پرفروش و باکیفیت در بازار می‌تواند انواع مختلفی از مستربچ ها را در اختیار شما قرار بدهد. برای خرید و اطلاع از قیمت مستربچ‌ها با مشاورین ما در ارتباط باشید.

دسته مقالات

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید